The Right to Education in Argentina in Times of Forced Virtuality. A Case of the Judicialisation of Digital Inclusion

Authors

  • Miguel Agustín Torres Regional Institute of Sociocultural Studies. IRES - CONICET. National University of Catamarca. Argentina https://orcid.org/0000-0003-3410-1961
  • Cecilia Elizabeth Ibáñez Regional Institute of Sociocultural Studies. IRES - CONICET. National University of Santiago del Estero. https://orcid.org/0000-0002-9107-8860

DOI:

https://doi.org/10.17398/2695-7728.37.239

Keywords:

Right to Education, pandemic, digital accessibility, judicial decision, Argentina

Abstract

As is known, the installation of the pandemic implied in many scenarios the imposition of restrictions on mobility and performance, under normal conditions, with respect to certain activities. Argentine society was not aloof to this process, which, in terms of education, resulted in the suspension of face-to-face classes, and therefore, in the forced implementation of a remote teaching and learning process. Considering this, in this work we propose to characterize, from a legal perspective, access to digital media and resources, as a manifestation of the right to education, within the framework of the harsh context generated by the pandemic. For this, we proceed to analyze a relevant ruling in the matter corresponding to the judicial sphere of the main district of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Miguel Agustín Torres, Regional Institute of Sociocultural Studies. IRES - CONICET. National University of Catamarca. Argentina

    Graduate in Law and Master in International Relations. PhD in Humanities from the National University of Tucumán and PhD in Law from the University of Buenos Aires. Researcher at the National Council for Scientific and Technical Research of Argentina (IRES-CONICET). Professor at the National University of Catamarca, Argentina. His lines of research focus on the legal and institutional dimension of the social economy, inclusion policies and socio-labour insertion.

  • Cecilia Elizabeth Ibáñez, Regional Institute of Sociocultural Studies. IRES - CONICET. National University of Santiago del Estero.

    Degree in International Relations and Specialist in Public Management from the National University of Santiago del Estero, Argentina. Researcher at the National Council for Scientific and Technical Research of Argentina (IRES-CONICET). She has participated in the management and execution of cultural policies in the provincial government of Santiago del Estero. Her current lines of research are in the field of inclusive educational policies and social inclusion policies.

References

Amar Amar, José Juan. “La región Caribe y la hipótesis del retraso cultural”. Investigación & Desarrollo 11, 1 (2003) 2-25.

Ayala, Javier. “La Reforma Constitucional de 1994”. Boletín de la BCN Las reformas de la Constitución argentina 132 (2020): 57-74.

Bazán, Victor. “El federalismo argentino: situación actual, cuestiones conflictivas y perspectivas”. Estudios Constitucionales 11, 1 (2013): 37 – 88.

Bravo, Paula Andrea. “Los derechos de los Pueblos Indígenas: territorio y recursos naturales”. En A 25 años de la reforma constitucional de 1994, dirigido María Angélica Gelli. 77-96. Buenos Aires: La Ley, 2019,

Cardinaux, Nancy. “El derecho a la educación atravesado por Covid-19”. En Covid-19 y Derechos Humanos: la pandemia de la desigualdad. 301 – 316. Buenos Aires: Biblos, 2020.

Castel, Robert. La metamorfosis de la cuestión de social. Buenos Aires: Paidós, 1997.

Del Campo, Salustiano. “Evolucionismo biológico y cambio social”. Anales de La Real Academia de Ciencias Morales y Políticas 87 (2010): 27-54.

Del Campo, Salustiano. “Presentación. William F. Ogburn y la evolución social”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (2000): 191- 195.

Deleuze, Gilles y Michel Foucault. “Un diálogo sobre el poder”. En Michel Foucault: Un diálogo sobre el poder y otras conversaciones. 7-19. Madrid: Alianza Editorial, 2000 [1981].

Finnegann, Florencia y Ana Pagano. El derecho a la educación en Argentina. Buenos Aires: Fund. Laboratorio de Políticas Públicas, 2007.

Hernández, Raúl Augusto. Pobreza sin revolución y capitalismo sin riqueza. El fin de la dialéctica. Tucumán: Arteciencia, 2001.

Labrunée, María Eugenia y Marcos Esteban Gallo. “Vulnerabilidad social: el camino hacia la exclusión. En Trabajo decente: diagnóstico y aportes para la medición del mercado laboral local. Mar del Plata 1996-2002, editado por María Estela Lanari. 133-154. Mar del Plata: Suárez, 2005.

Latapí Sarre, Pablo. “El derecho a la educación. Su alcance, exigibilidad y relevancia para la política educativa”. Revista Mexicana de Investigación Educativa 14, 40 (2009): 255-287.

Lavalle, María Lucía, “Acceso a la educación y brecha digital en tiempos de pandemia”. Revista Jurídica De La Universidad De San Andrés 10 (2020): 27-56.

Loianno, Adelina. “Capítulo IV Atribuciones del Congreso, Art. 75 inc. 19”. En Sabsay, Daniel (Director) y Manilli, Pablo (Coordinador), Constitución de la Nación Argentina y normas complementarias. Análisis doctrinal y jurisprudencial. Tomo 3, Gobierno federal: Poder Legislativo, Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Hamurabi, 2010, pp. 567-582.

McCowan, Tristan. “Reframing the universal right to education”., Comparative Education 46, 4 (2010): 509-525.

Ogburn, William F. Social change with respect to culture and original nature. New York: Huebsch, 1922.

Olea, Manuel Alfonso. “Cambio social: evolucionismo y funcionalismo”. Anales de la Real Academia de Ciencias Morales y Políticas 52, (1975): 233-258

Pertot, Werner. “Cuarentena: ordenan proveer Internet y computadoras a quienes estudian en las villas”. Página 12, 9 de junio de 2020. Acceso el 15 de septiembre de 2021, https://www.pagina12.com.ar/271093-cuarentena-ordenan-proveer-internet-y-computadoras-a-quienes

Plantard, Pascal. “Contre la ‘fracture numérique’, pas de coup de tablette magique!”. Revue Projet 2, 345 (2015): 23-30.

Recalde, María Cecilia. El desarrollo como derecho humano. Buenos Aires: Astrea, 2019.

Ronconi, Liliana. “Derecho a la educación: el rol de los tribunales de justicia como garantizadores del acceso a la educación en condiciones de igualdad”. Revista Latinoamericana de Educación Comparada 6 (2015): 66 - 80.

Ronconi, Liliana. “El acceso a la educación desde una mirada igualitaria: la influencia del derecho internacional de los derechos humanos”. Anuario Mexicano de Derecho Internacional XVII (2018): 191 - 211.

Ruggiero, Josephine A. “Culture, Change, and Cultural Lag: A Commentary and a Challenge”. Sociology Between the Gaps: Forgotten and Neglected Topics 3 (2018): 1-3.

Sabsay, Daniel. “Luego de 25 años, ¿se han cumplido los objetivos de la Reforma Constitucional?”. Boletín de la BCN Las reformas de la Constitución Argentina 132 (2020): 75-78.

Scioscioli, Sebastián. La educación básica como derecho fundamental. Implicancias y alcances en el contexto de un Estado Federal. Buenos Aires: EUDEBA, 2015.

Tomasevski, Katarina. “Indicadores del derecho a la educación”. Revista Instituto Interamericano de Derechos Humanos 40 (2004): 341 – 388.

Tomasevski, Katarina. Contenido y vigencia del derecho a la educación. Cuadernos Pedagógicos. San José, C.R.: Instituto Interamericano de Derechos Humanos, 2003.

Unterhalter, Elaine y Harry Brighouse. “Distribution of what for social justice in education? The case of Education for All by 2015”. En Amartya Sen’s capability approach and social justice in education, editado por Melanie Walker y Elaine Unterhalter. 67–86. New York: Palgrave Macmillan, 2007.

Zalazar, María Carolina y María Nazarena Rodríguez Firpo. “El Derecho a la Educación en la Constitución Nacional Argentina”. Ponencia presentada en el XIIIº Congreso Iberoamericano de Derecho Constitucional, 1-3 de febrero de 2017. Edición en PDF. http://aadconst.org.ar/archivos_/ponenciasXIII/Zalazar_Rodriguez.pdf

Zalazar, María Carolina. “Los principios rectores de la educación según la cláusula constitucional del progreso. Su implementación a veinte años de la Reforma Constitucional”. Ponencia presentada en el XXI Encuentro de Profesores de Derecho Constitucional, 19-21 de agosto de 2014. Edición en PDF.https://aadconst.org.ar/xxi-encuentro-de-profesores-de-derecho-constitucional/

ANEXO DE JURISPRUDENCIA

Corte Suprema de Justicia de la Nación. Sentencia núm. 001870/2014/CS001 T340 F: 1795 (Castillo, Carina Viviana y otros c/ Provincia de Salta - Ministerio de Educación de la Provincia de Salta s/ Amparo) de 12 de diciembre de 2017.

Juzgado de 1ra Instancia en lo Contencioso Administrativo y Tributario Nº 2 (Secretaría N°4) de la ciudad de Buenos Aires. Sentencia [exp. nº 3264/2020, “Asesoría Tutelar nº 2 y Otros contra GCBA sobre Amparo”] de 8 de junio de 2020.

ANEXO DE LEGISLACIÓN

Legislación Nacional

Constitución de la Nación Argentina

Ley 26.206, de 28 de diciembre de 2006, de Educación Nacional.

Resolución núm. 108, de 15 de marzo de 2020, del Ministerio de Educación de la Nación.

Resolución núm. 1482, de 15 de marzo de 2020, del Ministerio del Educación del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires.

Resolución núm. 7, de 19 de marzo de 2020, de la Subsecretaría de Tecnología Educativa y Sustentabilidad.

Resolución núm. 4, de 14 de abril de 2020, de la Dirección General de Planeamiento Educativo del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires.

Resolución núm. 13, de 2 de mayo de 2020, de la Subsecretaría de Tecnología Educativa y Sustentabilidad del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires.

Resolución núm. 1577, de 5 de mayo de 2020, del Ministerio de Educación del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires.

Legislación Internacional

Convención Internacional sobre los Derechos del Niño, adoptada en New York en 20 de noviembre de 1989, mediante Resolución 44/25 por la Asamblea General de Naciones Unidas.

Downloads

Published

2022-01-10

Issue

Section

Monographic Section

How to Cite

The Right to Education in Argentina in Times of Forced Virtuality. A Case of the Judicialisation of Digital Inclusion. (2022). Anuario De La Facultad De Derecho. Universidad De Extremadura, 37, 239-272. https://doi.org/10.17398/2695-7728.37.239